måndag 29 april 2013

Så Tacksam att jag träffade Filip i mitt liv när jag som mest behövde det! och med goda resultat!

Tack Filip!


Sitter här denna goa Fredags kväll och är nöjd med ett gott glas rött efter ett grymt ATC pass och intervaller på löparbandet.

Jag skulle vilja dela med mig till er, lite av min fantastiska resa jag och min son har gjort med vår   PT , Filip Eliasson.

Lite historia:
Oliver (16 år) har sen han var 5 år gammal haft motocross som sin stora passion här i livet.
Det är en fartfylld sport och när man tävlar inom sporten så måste hela familjen vara engagerad då man reser land och rike runt på diverse tävlingar och träningar.
Våren tillbringas även på crossbanor i Belgien och Holland.
Som 16 åring går man upp till juniorförare där man tävlar upp till 21 år , då förstår ni själva att fysen på dessa killar skiljer sig något enormt, särskilt i den ålderskategorin.
Så vi tog kontakt med Olympen och Oliver önskade en kille som tränare. Han ville främst ha hjälp med sin fys och uthållighet.
Som en skänk från ovan och av en ren slump kom Filip in i vårt liv……….

Jag en 2 barns mamma på 41 år vägde 2006 då jag gifte mig 62 kilo (1.60 på höjden) då mitt liv var fullt av fotboll och innebandy. (Tidigare handboll)
Med Olivers tävlande genom åren så har jag slutat med allt vad egen träning heter från att alltid ha tränat innan.
Och jag vet att detta är en förbannat dålig ursäkt , ärligt talat!
Vi har faktiskt bara ett liv att ta hand om och då vill det till att vi vårdar det väl och är rädda om oss.
Sen kom man in i ekkorhjulet , sakta men säkert har jag i 7 års tid ökat varje år några kilo i vikt, gått ner några kilo (inte så många som nu) under vintern för att sedan gå upp dem igen under sommaren. I mitten av Januari 2013 vägde jag 78,8 kilo!
Dåligt självförtroende, självkänsla och allt annat kommer som ett brev på posten. Bara att tacka och ta emot liksom …….sen är man där i ekkorhjulet …….
Då man går från att ha varit en vältränad tjej , enveten som tusan, till att tappa allt , då behöver man inte vara med i biggest looser för att förstå hur de känns……..men känns gör det , vill jag lova
Jag hade som mål att gå ner i vikt till mina 62 kg.

Vi träffade Filip en Söndag i Januari 2013 och vårt liv förändrades med det radikalt och jag är så oerhört tacksam för hans arrangemang och uthållighet med oss.
Filip gav ett starkt intryck redan från början med sin målmedvetenhet som tränare och hade själv ett förflutet som tilltalade oss.
Det kunde inte få en bättre början, alla förutsättningar fanns där! Och jag tror att det är av största vikt att man känner detta förtroendet till sin PT om man ska komma någonstans tillsammans.
Filips personlighet är hans största styrka och ni som känner honom vet.
Vändningen han själv har gjort med sitt liv påverkar mig något enormt ,både i hjärta och själ, och jag ser hans passion i det han gör och det han vill förmedla till oss, just bara för att driva oss framåt till våra mål.
Att skaffa en PT är det bästa vi har gjort att det sen av en slump blev Filip, är helt fantastiskt!
Filip tror på oss, engagerar sig ngt enormt, (ser tom motocrossfilmer för att lära sig vad Oliver behöver träna) ,puschar, peppar, hans sätt att ta sig tid, småtips som han ger, hans härliga ATC pass, hans fina instruktioner och framförallt hans sätt att se till att hitta lösningar.
Filip har alltid en lösning, finns inga ursäkter för att missa en träning (finns liksom inte i hans värld) , han ser till att finna en lösning på problemet! Målmedvetenhet, kallar jag det :)
Jag kan ta ett strålande exempel, som jag berättade innan så hade jag som jag ser det idag, en riktig dålig ursäkt för att inte ”hinna med att träna”.
Min stora fråga till Filip var hur jag ska överleva en crossäsong och fortsätta att gå ner i vikt? Hur kan jag träna på en crossbana, i en depå ?
Naturligtvis hade Filip det självklara svaret TRX band såklart varvat med intervaller.
Vid tillfället då han sa detta så ska ni veta att jag hade precis börjat med ATC och kanske bekantat mig med TRX banden ca 10 ggr.
Och hallå! Jag kom inte alls överens med dom!!! Några jäkla rep som hängde i en ställning som man både skulle köra fötterna i , snurra runt, stå på armarna , skjuta röven i höjden, jobba med bålen, dra in benen , och gud vet vad! Och vadå intervaller? Mitt i depån? Hur ska jag då göra?
Men som den grymt proffsiga tränare Filip är så är det självklart att han kommer med en lösning, vi körde ett par PT pass med TRX:n där vi verkligen gick igenom övningarna, och innan det hade han mailat mig program och bilder på de övningar jag skulle göra.
Ibland kan det vara svårt att se på en bild eller så har man stora problem med att göra övningarna. Man har inte tekniken, musklerna, för många kilo m.m. Så vad gör vi då ?
Jo filmar såklart, Filip och iphonen in action, så jag vet precis hur jag ska göra när jag står ensam utan honom i depån med TRX banden!
Härligt! Bara att titta på filmerna, när jag är tveksam. Och idag säger jag, tack Filip Du fick mig att se möjligheterna, istället för omöjligheterna!
Fast jag alltid försvarar mig i försvars ställning så fort det blir svårt, men jag tror att det blivit bättre på vägen Jag vet att jag och TRX banden kommer att komma överens och bli vänner till slut, vilket var en omöjlighet då :)


Intervallerna då?
Jodå finns lösningar på det också såklart hopprep?!!! Hopprep? Ärligt talat! Urkass på allt som flickor gjorde i den åldern, har alltid varit en pågatös
Kordination har alltid i hela mitt liv varit min dåliga sida, men ge mig en boll!
Hoppa jämnfota är också något som får mig att känna mig oerhört klumpig, man hoppar faktiskt på ett ben när man skjuter skott i handboll som enveten kantspelare……
Men Filip lärde mig step up för det är ju så det kan fungera på ett husvagnstrappsteg också.
Och fortfarande är jag klumpig, men det går framåt , och det viktigaste av allt! Finns en enda kille som får mig att göra detta, och det säger allt!
Filip har den egenskapen att ge en motivation till det omöjliga, att få en att fixa det man inte själv tror sig kunna utföra, jag vet inte hur många ggr i ordningen han har överbevisat både mig och Oliver om detta. Och vi är extremt tacksamma för det!


Filip vet att man kan träna upp allt som man är dålig på och det har han bevisat, även för mig.
Och det viktigaste av allt , för en annan som är lite klen i självförtroendet, är att han även talar om det för mig. Och det gör han (fast jag själv har svårt att lyssna på beröm, så hör det inte alltid ).
Det är en av hans största bedrifter som PT ,att ge en självkänslan tillbaka, förklara varför, tro på sig själv, och att få en att förstå varför man gör saker och ting! Oerhört viktigt!
Jag vet att Filip gör sitt jobb som anställd och som PT på Actic Olympen , men han ger oss så oerhört mycket mer än det, han delar en stor bit av sig själv till oss i allt han gör, vilken fantastisk egenskap
Och med hans passion som verkligen smittar av sig så driver man sig själv framåt!
Funderar ni på att skaffa en PT? tveka inte!
Det bästa vi någonsin gjort!
Det är jobbigt att börja träna , min fystest första gången visade att jag hade en ålder som en 53 åring! 53 åring!!!
Jag är ju inte en dag äldre än 20 i min hjärna När Filip gasade på löparbandet under den testen trodde jag att hjärtat skulle stanna , rent ut sagt .
Det är tungt, men när du väl har tagit dig igenom de första 4 veckorna så går det av bara farten sen.
Här är kanske lite inspiration, vad vet jag?

16 Januari 2013:

Midja: 92 cm
Höft: 108 cm
Lår: 62 cm
Byst: 85 cm

Vikt: 78,8

27 April 2013:

Midja: 76cm
Höft: 98cm
Lår: 56 cm
Byst 76 cm

Totalt till idag 27 April 2013:

Midja: -16 cm
Höft: -10 cm
Lår:- 6 cm
Byst: -9 cm

Vikt 66,8

Totalt -12 kilo sen den 16 Januari 2013

Jag vet att det är jag som jobbat mig till denna viktminskningen, vilket jag önskade, men det hade aldrig gått utan dig Filip!

Jag blir så grymt inspirerad av dej och allt du förmedlar , till både mig och Oliver.
Och det är det som får oss till att kämpa, ännu hårdare!
Men den sanna glädjen du sprider omkring dig vid varje träningspass är det som verkligen smittar av sig.
Din passion för att driva oss framåt, för du vet precis vad du pratar om och undervisar i!
Du har verkligen hittat rätt yrke i ditt liv.

Man blir så förbannat lycklig rent ut sagt.

Det skulle finnas fler Filip Eliasson i denna värld


Tack! För allt du gjort för oss! Är evigt tacksam!
Tack även för det ömsesidiga förtroendet som betyder mycket för oss och som jag kände att vi fick på en gång.
“When you feel like qutting - think about why you started”


Denna bilden är från igår från Bökeslunds crossbana där jag körde TRX & Intervaller i hoppen :)

För att sedan ta en härlig joggingtur genom häckeberga skogen och ut på risen <3


Det är vår mina vänner och i morgon är det dax att hälsa den välkommen igen , men innan firandet av Valborg så blir det ett nytt fystest med Filip och det ska bli intressant att se hur gammal jag är denna gången.
Trevlig kväll Kramar crossmorsan <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar